Läronämndens yttrande
2005:12y
En liten bönbok

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:10 En liten bönbok samt motionerna 2005:52 och 2005:59.

Läronämnden har kontinuerligt följt arbetet med En liten bönbok och därvid bejakat försöken att finna en god balans mellan kyrkans gemensamma böneskatt och sådana böner som formulerats utifrån nutida erfarenheter. Vidare har nämnden bejakat arbetet med att så långt möjligt ge bönerna en inkluderande form, som inte systematiskt utestänger någon/några och som i möjligaste mån undviker olika former av ”vi-dom-tänkande”.

Läronämnden anser att förslaget i dess framlagda form ger uttryck för Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära.

Smärre justeringar kan behöva göras vid årets kyrkomöte och dessa bör då eftersträva en ännu större inklusivitet men också bibehålla såväl balansen mellan gammalt och nytt som förbindelsen med den världsvida kyrkan. Det tillhör vår kyrkas tradition att bönboken innehåller böner från olika kyrkotraditioner och olika tider. Detta medför att bönerna inte bara skapar igenkännande utan också utmanar.

Uppsala den 30 augusti 2005

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd*, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Fredrik Lindström, Jesper Svartvik, Curt Forsbring, Cristina Grenholm och Ann-Cathrin Jarl.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.